Široké a úzke pneumatiky: Tu sú rozdiely

Široké a úzke pneumatiky: Tu sú rozdiely

Široká pneumatika alebo skôr úzka? Názory sa na túto otázku veľmi líšia. Široké pneumatiky vždy vyhrávajú vizuálny súboj, ale ich cena vás môže zabolieť. Posnažíme sa objasniť, aké rozdiely existujú medzi týmito dvoma možnosťami.

Čo znamená široké?

Golf, ktorý som si kúpil v roku 1974 s pneumatikou 145 x 13 - dnes by sa v najlepšom prípade používala ako rezervné koleso. V priebehu rokov sú trendom široké pneumatiky - akonáhle sa objavil fenomén tuningovania automobilov. Pre nové vozidlá v kompaktnej triede je štandardná šírka najmenej 195 milimetrov.

Prečo sú pneumatiky stále širšie?

Má to okrem iného technické dôvody. Dnešné vozidlá sú v priemere ťažšie a rýchlejšie ako automobily zo 70. rokov. Ak chcete zachovať stabilitu a dostať sa cez zákruty rozumnou rýchlosťou, pneumatiky sa jednoducho museli rozšíriť. Okrem toho sú súčasné brzdové kotúče väčšie - narastajú spolu s rastúcimi priemermi pneumatík. Pozrime sa bližšie na jazdné vlastnosti úzkych i širokých pneumatík.

Priľnavosť

Vo všeobecnosti platí, že čím je pneumatika širšia, tým väčšiu má priľnavosť. To platí najmä pre jazdu po suchých cestách, pretože čím viac gumy sa dotýka vozovky, tým je logicky lepšia priľnavosť. Nízky profil širokých pneumatík zaisťuje aj vyššiu stabilitu, najmä v zákrutách. Výsledkom je, že pre snežný povrch existuje množstvo nových druhov pneumatík s dobrým smerovým ovládaním. V blate a hlbokom snehu sa však široké pneumatiky začnú kĺzať rýchlejšie. Na mokrých cestách vďaka priľnavosti väčšinou dominujú široké pneumatiky. Nie však vždy, čo nás privádza k ďalšiemu bodu.

Šírka: Výška: Priemer:
Index rýchlosti:

Aquaplaning

Vďaka širokej jazdnej ploche musí pneumatika na mokrých cestách vytláčať oveľa viac vody. To vedie k skutočnosti, že široké pneumatiky majú oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že budú na vozovke „plávať“. Riziko aquaplaningu sa preto výrazne zvyšuje pri širokých pneumatikách. Tu je len jedno riešenie: maximálna pozornosť venovaná riadeniu a cestnej premávke a noha z plynu.

Brzdné vlastnosti

Pri širokých pneumatikách bolo preukázané, že majú kratšiu brzdnú dráhu ako ich úzki konkurenti. To platí aj v zime, ale nie v hlbokom snehu, a aj na mokrých cestách až do okamihu, keď nastane aquaplaning, čo sa, ako bolo popísané vyššie, môže stať oveľa skôr, ako pri jazde na úzkych pneumatikách.

Úroveň pohodlia a odhlučnenia

Samozrejme, široké pneumatiky majú širokú jazdnú plochu, a preto majú zvýšený valivý odpor. Tým vytvárajú hlasnejšie zvukové vlny ako úzke pneumatiky. Efektivita - palivo, opotrebenie a cena. Ako je už zrejmé, zvýšený valivý odpor (a tiež zvýšený odpor vzduchu v dôsledku šírky pneumatiky) vedie k vyššej spotrebe paliva a opotrebeniu. Okrem toho sú širšie pneumatiky vždy drahšie ako tie úzke.

Vzhľad

Široké pneumatiky sú mimoriadne atraktívne, hlavne pre tuningové autá. Dokonca aj keď sú obuté na priemernom vozidle, široká pneumatika jednoducho vyzerá agresívne. Najmä vtedy, keď je na zliatinovom disku.

Budúcnosť

Trend sa pravdepodobne nebude uberať smerom k užším pneumatikám, pretože ani automobily určite nebudú spomaľovať, a ani majitelia nebudú venovať menšiu pozornosť vonkajšiemu vzhľadu svojich áut. Pneumatiky pre elektrické autá majú však pravdepodobne inú cestu. Budú určené predovšetkým k tomu, aby umožnili prejsť čo najväčšie možné vzdialenosti. Preto sa tu uprednostňujú úzke jazdné plochy, nízke hmotnosti a veľké rozmery kolies. To všetko za účelom dosiahnutia čo najmenšieho valivého odporu. Pneumatiky v malých autách zostávajú skôr úzke. Pravdepodobné nie je ani zmenšenie už aj tak obmedzeného interiéru vozidla veľkými kolesami. Vzhľadom na to, že výrobcovia si uvedomujú súčasné nevýhody širokých pneumatík (valivý odpor, aquaplaning), je možné predpokladať, že budú pracovať na vyriešení týchto problémov, a že v niektorých ohľadoch sa široké pneumatiky ešte zlepšia.

Ktoré pneumatiky sú teda najlepšie?

Široké pneumatiky väčšinou vyhrávajú, pokiaľ ide čisto o jazdné vlastnosti. Zaplatíme viac za bezpečnosť, najmä na suchých cestách tým, že sme obetovali pohodlie a hospodárnosť a súhlasili s tým, že budeme mať vyššie riziko aquaplaningu. Rozhodnutie nie je úplne jednoznačné. Napríklad tí, ktorí jazdia často v daždivých oblastiach alebo v oblastiach s vyššou pravdepodobnosťou snehových zrážok by samozrejme mali zvoliť užšie pneumatiky.

prihlásiť sa ku odberu noviniek

Odpoveď na: {{replyComment.author}}
všetky polia sú povinné
Komentár bol úspešne odoslaný

Späť na začiatok