Zákony a predpisy o pneumatikách

Na vašom aute nie je možné jazdiť so žiadnou želanou pneumatikou, a preto by pneumatiky, ktoré si vyberiete, mali mať schválenie pre vaše vozidlo. Pokiaľ ide o pneumatiky, okrem potrebného schválenia pneumatík existuje niekoľko ďalších predpisov.

Tu nájdete zákony a predpisy o pneumatikách:

Schválené pneumatiky

Ak chcete zistiť, ktoré pneumatiky sú povolené na aute alebo motorke, zvyčajne vám pomôže nahliadnuť do dokladov vozidla. Často sa stáva, že sú povolené aj iné veľkosti, ale zmeny je potrebné zaregistrovať, inak registrácia a poistné krytie zaniknú. Mnoho výrobcov pneumatík ponúka na svojich webových stránkach možnosť požiadať o takéto schválené pneumatiky zadaním nasledujúcich informácií:

Označenie pneumatík EÚ

Označenie pneumatík EÚ alebo európske nariadenie o označovaní pneumatík je pre výrobcov pneumatík povinné od 1. novembra 2012. Označenie pneumatík EÚ bolo navrhnuté na posúdenie určitých kritérií pre pneumatiku. Testované budú tri rôzne oblasti. Prvým je valivý odpor, priľnavosť za mokra a valivý hluk, ktorý pneumatika na ceste spôsobuje.

Toto nariadenie bolo preskúmané a od 1. mája 2021 bude nahradené nariadením (EÚ) 2020/740, ktoré bude podliehať novým požiadavkám. Týmto nariadením chce EÚ chrániť predovšetkým životné prostredie. Zákazníci preto musia pri nákupe produktov, ktoré v tomto smere dosahujú dobré výsledky, hľadať štítok EÚ Tyre Label.

Valivý odpor

Valivý odpor pneumatiky má priamy vplyv na spotrebu paliva vozidla. Štítok EÚ Tyre Label používa klasifikáciu na testovanie valivého odporu, kde A znamená najnižší a E najvyšší valivý odpor. Ak venujete pozornosť tomuto bodu pri nákupe pneumatík, štítok EÚ Tire Label ho priraďuje triedam. Stupnica má len 5 tried (A až E), pričom A je najúčinnejšia.

Štítok pneumatík

Rukoväť za mokra

Priľnavosť za mokra je tiež hodnotená v 5 triedach od A po E na štítku EÚ Tyre Label. Klasifikácia priľnavosti za mokra sa vzťahuje na brzdnú dráhu v porovnaní s referenčnou pneumatikou. Pneumatiky triedy A majú oveľa kratšiu brzdnú dráhu ako pneumatiky triedy E, čo môže v prípade núdze zachrániť život.

Hluk

Tretí bod sa týka hluku valenia pneumatiky (od A, B, C), t. j. hlasitosti, ktorú pneumatika dosahuje pri jazde. Štítok EÚ Tyre Label zobrazuje úroveň hluku valenia v decibeloch. Okrem informácií poskytovaných štítkom EÚ Tyre Label by sa pri kúpe pneumatiky mali brať do úvahy aj ďalšie faktory, ako je životnosť a kvalita pneumatiky. Podľa nového nariadenia, ktoré bude aktualizované od roku 2021, existujú aj možnosti začleniť (vedľa symbolu hluku) do štandardného označovania symbol pre priľnavosť v zľadovatených podmienkach a/alebo v silnom snehu.

Pneumatiky určené do ťažkých snehových podmienok majú na svojej bočnici symbol „3 vrcholy a sneh“ alebo „Alpine“. Severské zimné pneumatiky pre použitie na zľadovatených povrchoch nesú nový symbol predstavujúci ľadový stalagmit.

Pri každom označení typu pneumatiky je uvedený QR kód s odkazom na databázu produktov EÚ (EPREL).

Nakoniec sa každý zákazník musí rozhodnúť o význame štítku EÚ Tyre Label.

Povinnosť voziť rezervné koleso

Mnoho motoristov sa pýta, či je rezervné koleso nevyhnutnosťou. Odpoveď spočíva v tom, že mnohé automobilky už svoje nové vozidlá nevybavujú rezervným kolesom, ale len opravnými sadami. Určite by to však urobili, keby to bolo potrebné. A skutočne, na rezervné koleso alebo súpravu na opravu pneumatík neexistuje žiadny zákon. Napriek tomu by malo byť vo vašom záujme mať riešenie pre defekt pneumatiky. A všimnite si, že na rozdiel od použitia rezervného kolesa musíte po použití opravnej súpravy okamžite ísť do najbližšieho servisu.


Späť na začiatok