Ako dlho používať jednu pneumatiku? A ako zistíte jej vek?

 Ako dlho používať jednu pneumatiku? A ako zistíte jej vek?

Ako dlho používať jednu pneumatiku?

Železo hrdzavie, chlieb tvrdne a plesnivie, ľudia vráskavejú a šedivejú - proces starnutia týchto vecí vie ľudské oko zachytiť. Ale ako rozpoznáte vek pneumatiky? A koľko rokov môžete jazdiť na jedných pneumatikách?

Označenie DOT

Všetky údaje potrebné na určenie veku pneumatík možno nájsť na nich samotných. Takzvané označenie DOT (Ministerstvo dopravy - toto označenie amerického Ministerstva dopravy sa osvedčilo po celom svete) sa nachádza na boku každej pneumatiky od roku 2000. Číslo DOT sa skladá zo štyroch číslic a je zarámované tenkou linkou. Prvé dve číslice označujú výrobný týždeň; tretia a štvrtá číslica označujú rok výroby. Príklady: ak je číslo DOT 1911, pneumatika bola vyrobená v 19. týždni roka 2011, teda niekedy v období od 16. do 22. mája 2011. Ak je číslo DOT 0905, potom táto pneumatika pochádza z roku 2005, od konca februára do začiatku marca. Táto by mala viac ako jedenásť rokov. Pneumatiky vyrobené pred rokom 2000 sú označené tromi číslicami a špeciálnym symbolom. Prvé dve číslice predstavujú výrobný týždeň, rovnako ako v štvorcifernom čísle, a tretia číslica udáva posledné číslo výrobného roka. Trojciferné číslo bez symbolu sa nachádza na pneumatikách vyrobených v 80. rokoch minulého storočia. Nikto by nikdy nemal použiť tieto pneumatiky, aj keď ešte neboli použité. Vzhľadom na to, že kvalita pneumatík sa vekom nelepší, ako je to napríklad pri dobrej šunke alebo víne. Namiesto toho sa kaučuk stáva krehkým a priľnavosť nie je taká silná.

Šírka: Výška: Priemer:
Index rýchlosti:

Známky starnutia

Okrem samotného veku majú pneumatiky rôzne spôsoby, akými starnú v dôsledku ich používania alebo dokonca i nepoužívania. Samozrejme, dvojročné pneumatiky, ktoré najazdili stovky tisíc kilometrov, vyvolajú dojem oveľa starších ako päťročné pneumatiky v aute dôchodcu, ktorý jazdí raz za týždeň na kávu. Poveternostné podmienky, slnečné žiarenie, ozón, ako aj mechanické namáhanie zanechávajú na pneumatikách známky poškodenia. Nesprávne skladovanie taktiež prispieva k procesu starnutia, ale úplne inou mierou.

Právne predpisy

Každý, kto zvažuje nákup použitých pneumatík, by mal byť schopný rozoznať, v akom stave je vybraná pneumatika. A tieto vedomosti tiež pomáhajú pri rozhodovaní, kedy vymeniť pneumatiky na vlastnom aute. Podľa zákona existuje limit na to, ako dlho môžu byť pneumatiky používané iba pre karavany, prívesy a prívesy s rýchlostným limitom 100 km / h. ADAC alebo nemecký predajca pneumatík a (BRV) odporúča výmenu pneumatík pre osobné automobily najneskôr po desiatich rokoch používania, ale najlepšie po šiestich rokoch. Opotrebenie sa však dostaví oveľa skôr, dokonca aj pri jazde s bežnou intenzitou. Ďalej existuje niekoľko právnych predpisov, ako napríklad predpísaná minimálna hĺbka dezénu 1,6 milimetrov - ktorá je podľa ADAC a ďalších organizácií príliš nízka. Preto vidíme, že nestačí poznať všetky zákonné požiadavky. Pri posudzovaní pneumatík budete potrebovať trochu zdravého rozumu.

Takže čo musím mať na pamäti?

Pohľad na značku DOT nikdy nezaškodí. Takto najprv zistíme teoretickú životnosť pneumatiky. Potom je však potrebné skontrolovať jej všeobecný stav. Má dezén dostatočnú hĺbku? Letné pneumatiky by mali mať viac ako tri milimetre a pre zimné pneumatiky sú to štyri milimetre. Pri rôznych uhloch môžu mať rôzny dezén, preto je najlepšie zmerať ich niekoľkokrát a na rôznych miestach. Existujú viditeľné zárezy alebo rezy? A čo malé praskliny? Ak je pneumatika namontovaná na kolese: existujú nejaké stopy hrdze alebo poškodenia? Neexistuje takmer žiadny spôsob, ako posúdiť podmienky, v akých boli pneumatiky skladované. Len majiteľ alebo predávajúci môže poskytnúť tieto informácie.

prihlásiť sa ku odberu noviniek

Odpoveď na: {{replyComment.author}}
všetky polia sú povinné
Komentár bol úspešne odoslaný

Späť na začiatok